De vereniging

De RK begrafenisvereniging Bakhuizen is opgericht in januari 1919 en is aangesloten bij de Federatie van Uitvaartverenigingen in Friesland. In 2019 is het 100 jarig bestaan gevierd met een tentoonstelling/ uitvaartbeurs over begraven en cremeren.
De vereniging streeft er naar om de uitvaart volledig naar de wens van de overledene en nabestaanden te verzorgen.
Een taak die de vereniging al meer dan 100 jaar met zorg en toewijding op zich neemt.

De praktische zorg, zoals aangifte bij de burgerlijke stand en voorbereiden van de begrafenis of crematie, wordt door de uitvaartvereniging uit handen genomen van de nabestaanden, voor zover die wens er is uiteraard.
De nabestaanden hebben zo de tijd voor rouw en de eigen voorbereiding op het afscheid.
Mensen kiezen vaak voor de plaatselijke uitvaartvereniging omdat het bekend en vertrouwd is.
Bestuur en dragers komen uit eigen dorp en daarbij komt, dat de vereniging haar diensten aanbiedt zonder winstoogmerk.

Voor een lage contributie: € 15,00 per jaar, biedt de vereniging naast de praktische zorg een ledenkorting.
Ieder jaar is er een openbare vergadering van de vereniging, die aangekondigd wordt in het parochieblad en in de dorpskrant “Op ‘e Hichte”.
De vereniging neemt ook deel aan het cluster van alle begrafenisverenigingen in Gaasterland- Sleat. (zie uitvaartgaasterlan-sleat.nl)
Eén keer per jaar wordt er een algemene vergadering gehouden waar alle aangesloten verenigingen met afgevaardigen aanwezig mogen zijn.